Afvallenmetnederland - AfvallenVeel artikelen beginnen met een zwaar verhaal over wat mensen allemaal fout doen tijdens het afvallen. Wanneer je voor de zoveelste keer deze belerende les leest heb je er genoeg van. Daarom in dit artikel tien stappen waarmee je snel en makkelijk kunt afvallen zonder dat er aandacht wordt besteed aan wat je in het verleden allemaal verkeerd hebt gedaan! De stappen zijn als volgt:

  • Stap 1. Begin voorzichtig
  • Stap 2. Zoek een maatje
  • Stap 3. Blijf bezig
  • Stap 4. Zeg nee!
  • Stap 5. Stop met drinken
  • Stap 6. Blijf gevarieerd eten
  • Stap 7. Ga naar de sportschool
  • Stap 8. Werk met etappes
  • Stap 9. Vertel mensen dat je lijnt
  • Stap 10. Vraag naar persoonlijke begeleiding

De eerste stap is eenvoudig: begin voorzichtig. Afvallen is geen race, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Wanneer je te snel probeert af te vallen kan dit leiden tot vervelende gezondheidsrisico’s. Zeker wanneer je begint met fors overgewicht is het belangrijk dit geleidelijk af te bouwen, vaak in overeenstemming met een arts of diëtist. Begin gewoon eens voorzichtig met minder eten en meer bewegen. Neem de trap op je werk in plaats van de lift, laat wat vaker op de fiets de hond uit, en haal de kinderen lopend op van school. Al dit soort kleine activiteiten dragen bij aan de totale hoeveelheid beweging die je op die dag krijgt. Je zult zien dat je rustig begint met afvallen. Het is beter om vaker een klein beetje te sporten dan om één keer in de week tot het uiterste te gaan. Stap 2 is wat lastiger. Het vinden van een maatje waar je goed mee kunt afvallen is erg lastig. Je bent sneller geïrriteerd en bent meestal niet je vrolijke zelf. Je maatje moet hiermee om kunnen gaan. Het helpt wanneer je deze maat zelf ook bezig is met afvallen. Je hebt dan samen iets om over te klagen! Probeer elkaar ook aan afspraken te houden. Hebben jullie afgesproken om op maandag in de sportschool te staan? Bel elkaar op of spreek af voor de deur! Zo kan niemand smoesjes verzinnen en moet je wel komen opdagen. De derde stap is eigenlijk een open deur maar niet heel eenvoudig: je moet bezig blijven. Zorg dat je elke dag, hoe vervelend dit soms ook is, iets met het dieet doet. Beweeg, praat erover, eet gezond, doe iets waardoor je aan het eind van de dag kunt zeggen: “Ik ben goed bezig geweest met afvallen”.

Afvallen is afzien

Afvallen is lastig en dat zal zo blijven. Stap 4 is dan ook: leer nee te zeggen. Een lekker koekje bij de koffie? Nee! Lekker een keer patat eten ’s avonds? Nee! Met vrienden een lekkere schaal nacho’s leegeten? Nee! Dit zijn maar enkele voorbeelden maar ze maken het punt duidelijk, je moet goed in je schoenen staan. Het is helemaal niet erg af en toe eens nee te zeggen. Mensen zullen juist respecteren dat je niks haalt bij de snoepautomaat maar vers fruit meeneemt naar de afdeling. Afvallen is ook op andere gebieden afzien; alcohol is heel slecht om snel gewicht kwijt te raken. Je moet stoppen met drinken, hoe moeilijk dit misschien ook is. In bier zitten heel veel suikers die ook nog eens kunnen zorgen voor diabetes. Naast alle verdere gezondheidsproblemen die overmatig alcoholgebruik met zich meeneemt is het dus veilig om aan te nemen dat het niet verstandig is elke avond op stap te gaan. De volgende stap in het “afvallen is afzien” segment is gevarieerd eten. Voor veel mensen kan dit erg lastig zijn. Wanneer je afvalt heb je vaak een aantal producten die je erg lekker vindt en vaak eet. Brood, fruit, en groentes zijn enkele van deze producten. Probeer altijd te variëren. Wanneer je te veel fruit binnenkrijgt weet je lichaam niet meer wat het moet doen. Hetzelfde geldt voor brood en groentjes. Combineer groente met vlees, vis, en mineralen om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. Tot slot: afvallen vergt inspanning. In stap 7 wordt dan ook aanbevolen om naar de sportschool te gaan. Al is het elke dag maar een aantal kleine oefeningen, iets is beter dan niets. Probeer de oefeningen wel regelmatig om te gooien, zodat het lichaam niet kan wennen aan een specifieke vorm van inspanning. Stap 8 is het werken met etappes. Ben je een aantal weken op streng dieet geweest? Prima! Dan is het nu tijd voor een week rust. In die week eet je normaal (niet te veel!) en ontspan je weer helemaal. Je bent dan weer klaar om het volgende stuk van het traject in te gaan.

Je doet het niet alleen!

Stap 9: vertel mensen dat je lijnt. Dit lijkt misschien een beetje kinderachtig maar kan heel goed werken voor veel mensen. Wanneer je andere mensen vertelt dat je aan het afvallen bent moet je dit doel nakomen. Doe je dit niet, dan lijkt het alsof je helemaal niets goed kan doen. Natuurlijk is dit overdreven, maar de hersenen zullen alles doen om ervoor te zorgen dat jij je vrienden en collega’s niet te leur hoeft te stellen. Tot slot stap 10: vraag naar begeleiding. Bij veel programma’s kun je in contact komen met een persoonlijke coach. Maak hier gebruik van! Je kunt informatie delen en om hulp vragen als het even lastig gaat. Hopelijk kom je met deze tips een heel eind in je strijd tegen een te hoog lichaamsgewicht!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn