Voor het verstevigen en versterken van de buikspieren is het nodig deze te trainen. De meest gangbare manier van het oefenen van de buikspieren is het uitoefenen van buikspieroefeningen. In tegenstelling tot wat men normaliter denkt is dat echter niet genoeg om ook een afgetrainde buik te krijgen. Hiervoor is het nodig om een laag vetpercentage te hebben, waardoor de spieren zich ook daadwerkelijk aftekenen onder de huid. Het kan echter ook voordelen hebben om de buikspieren te trainen naast het doel een strak lichaam te krijgen. Sterke buikspieren kunnen de rugspieren ontlasten waardoor rugpijn vermindert of verdwijnt. Veel fysiotherapeuten raden het doen van buikspieroefeningen aan als er sprake is van rugpijn. Dat is een makkelijke en vriendelijke methode om rugpijn blijvend tegen te gaan. Het slikken van pijnstillers is bijvoorbeeld slechts een tijdelijke oplossing voor rugpijn. Het doen van buikspieroefeningen is daarom een goede manier om rugpijn aan te pakken. Als dit niet werkt is er meestal sprake van een ander probleem. Dan is het altijd nog mogelijk naar andere oplossingen te kijken. Daarnaast zijn de buikspieren verbonden met allerlei andere spieren in het menselijk lichaam. De buikspieren vangen veel op waardoor andere spiergroepen minder belast worden. Sterke buikspieren zijn dan ook essentieel voor een sterk lichaam. Buikspieroefeningen uitvoeren wordt eenvoudiger als u weet welke buikspieroefeningen er effectief zijn en welke goed zijn voor u. Dat kunt u achterhalen door bijvoorbeeld op het internet naar buikspieroefeningen te zoeken. Er zijn vele filmpjes beschikbaar waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u het beste buikspieroefeningen kunt doen. Een voorbeeld van een dergelijke site is bijvoorbeeld: http://www.bestebuikspieroefeningen.nl/. Hier vindt u alle oefeningen die u nodig hebt. De buikspieren bestaan uit meerdere spiergroepen die elk op een andere manier worden getraind. De bovenste, onderste en schuine buikspieren hebben elke een andere manier van trainen nodig die verschillende resultaten opleveren. Voor de effectiefste manier van trainen kunt u het beste eerst informatie inwinnen over het doen van de juiste oefeningen. Dat bespaart u tijd en moeite doordat u direct de juiste oefeningen te pakken heeft en snel resultaat ziet. Voor wat voor doel u ook wilt trainen, dan bent u altijd sneller op het punt waar u wilt zijn.

Soorten buikspieroefeningen

Er bestaan veel verschillende soorten buikspieroefeningen. De bekendste zijn onder andere:

  • Sit-ups
  • Planks
  • Push-ups

Daarnaast zijn er ook talloze oefeningen met behulp van fitnessapparaten of andere hulpmiddelen. Een van de beste manieren om alle soorten buikspieroefeningen te leren kennen en onder de knie te krijgen is door een fitnesscentrum te bezoeken. Hier kan een instructeur u helpen met het uitvoeren van de oefeningen. Als u echter al wat ervaring hebt met sporten kunt u ook thuis aan de slag gaan met behulp van filmpjes van het internet. Naast het verstevigen van buikspieren en het sterker maken van het lichaam kunnen buikspieroefeningen ook bijdragen aan het afvallen. Het meest effectief resultaat bereiken doet u echter met een combinatie van diverse trainingen. Buikspieroefeningen zijn een onderdeel van krachttraining. Hiernaast kunt u bijvoorbeeld nog gaan roeien, fietsen of hardlopen. Hiermee verbrandt u vet waardoor de buikspieren beter zichtbaar worden. Dit wordt algemeen gezien als aantrekkelijk, hoewel dat natuurlijk per persoon verschilt. Het doen van buikspieroefeningen is voor veel mensen niet eenvoudig. Het vergt wel discipline om buikspieroefeningen te doen en te blijven doen. Daarom is het verstandig om te beginnen met enkele oefeningen en deze gedurende een bepaalde periode op te bouwen. Het belangrijkste hierbij is dat u om de dag een aantal oefeningen doet zodat u gewend raakt aan de activiteit. Als u overgewicht hebt is het echter wel raadzaam eerst met een huisarts te overleggen om blessures te voorkomen. Bij ernstig overgewicht is het verstandiger om bijvoorbeeld eerst te beginnen met het verliezen van vet door minder te eten en lichte lichaamsbeweging toe te passen door bijvoorbeeld veel te wandelen. Dit is een relatief lichte beoefening van sport. Later, als het lichaam gewend is aan sporten kunnen buikspieroefeningen worden toegevoegd aan het sporten. Het is altijd belangrijk niet te hard van stapel te lopen bij het beginnen met sporten. Als u dat wel doet kunt u blessures oplopen of verliest u snel het plezier weer. Veel mensen die erg perfectionistisch zijn beginnen met teveel belasting waardoor ze het ook snel weer opgeven. Effectief trainen heeft ook tijd nodig, dus gun uzelf de tijd om buikspieroefeningen onder de knie te krijgen en weer een sportief lichaam te krijgen.

Meer sporten

Het doen van buikspieroefeningen is een goede manier om meer te sporten. Het doen van deze oefeningen kan bijvoorbeeld gewoon thuis. Als u met meer getrainde buikspieren andere sporten gaat beoefenen kan dat ook blessures tegengaan. Rugpijn is bijvoorbeeld een veelvoorkomende blessure bij diverse sporten. Door de buikspieren te trainen is het mogelijk veel makkelijker te tennissen, hardlopen of fietsen. Zwemmen is daarnaast ook een zeer vriendelijke manier van sporten, waarbij de kans laag is om een blessure op te lopen. Meer sporten is voor bijna iedereen gezond. Start ook met het doen van buikspieroefeningen en voor u het weet bent u weer sportief of leert u een sportieve kant van uzelf kennen die u niet voor mogelijk had gehouden. Door klein te beginnen kunt u grote resultaten behalen. Als u eenmaal plezier hebt in het doen van buikspieroefeningen komt de rest vanzelf. Start daarom vandaag nog met het doen van buikspieroefeningen. Dan bent u deze zomer weer in topconditie!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn